Ik wil je even op een aantal hele belangrijke punten wijzen:
- Candida is géén soa, maar een schimmelinfectie. Het word alleen uit gemak vaak een soa genoemd omdat de ziekte zich meestal laat zien bij de geslachtsdelen.
- Wat te doen? Als je dénkt dat je een candida-infectie hebt, of als je zeker weet dat je er één hebt, moet je ermee naar de dokter. De dokter schrijft medicijnen voor je uit, als je het inderdaad hebt, en dan moet je goed voor jezelf zorgen zodat het over gaat.
- Behandelingen? Er zijn vaste behandelingen voor candida, maar je moet veel geduld hebben, want jouw lichaam heeft tijd nodig om erop te reageren, het is een infectie die niet zomaar even over gaat. Geef je lichaam dus de tijd en houd je goed aan je afspraken, zorg dat je het zalfje goed smeert en de pilletjes altijd in neemt.
- Hoe voorkom ik het en hoe zorg ik voor mezelf? Zorg er verder voor dat je jezelf goed schoon houd. Was bij elke douchebeurt goed je vagina, gebruik bijvoorbeeld Lactacyd daarvoor, want daar is het voor bedoeld. Niet te hard schrobben, je vagina is kwetsbaar, maar zorg dat je het goed schoon houd.
- Is het besmettelijk? Candida komt van nature in de vagina voor. Hoewel de gist in principe van de ene op de andere persoon kan worden overgebracht is het woord 'besmetting' dus niet echt op zijn plaats. Wel is het veilig om ten aller tijden een condoom te gebruiken als je 'besmet' bent met candida.