Wat misschien kan helpen. Zijn 2 hulpmiddelen die ontwikkeld zijn door AA. Maar nu bij veel verslavingen toegepast worden.
Zeg nooit dat je nooit meet snijd, drinkt, blowt etc. Nooit is een lange periode die je erg veel stress mee geeft. Waarom zou je proberen te stoppen, misschien val je vorige week weer terug, kan je net zo goed toch snijden.
Zelfs als je zegt: Ik snij een jaar niet. Dan maak je het nog te lang. Dat is een belofte die je niet kan waarmaken. Stel je snijd jezelf in dat jaar. Dan heb je al die tijd ervoor verpest. En de tijd erna kan je net zo goed toch blijven snijden. Want je jaar is mislukt.
Beste tip: Je beloofd je zelf iedere morgen dat je voor 24 uur jezelf niet verminkt. 24 uur is een korte periode die te over zien heeft. Je maakt je geen zorgen over je verleden. Want daar heb je geen beloftes over gemaakt. Je kan dus niet een half jaar snij vrij kwijt raken door een terug val over een paar weken. Want je beloofd je zelf iets per dag. En ook over de toekomst hoef je nog geen zorgen te maken want voor de toekomst heb je je zelf nog niks beloofd.
Zelf pas ik deze methode toe sinds eind februari voor me alcohol verslaving en dat maakte het voor mij een stuk makkelijker.
Een andere methode die we bij de AA gebruiken zijn telefoonlijsten. In mijn mobiel staan helemaal bovenaan een aantal nummers van lotgenoten. Zodra ik van mezelf merk dat ik dreig terug te vallen. Bel ik eentje van die op. Daar kan ik dan me hart kwijt bij iemand die ook echt begrijpt wat ik bedoel omdat die het zelfde heeft meegemaakt. Hierdoor is de verlangen naar je verslaving ineens een stuk minder.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan. Mocht iemand hier behoefte aan hebben. Stuur mij maar een prive berichtje en dan krijg je me 06. Ik ben 24 uur per dag, 7 dagen per week te bereiken.
Ferko